Най-големите социални платформи се появиха за свързване на близки приятели, но сега тяхната роля се променя. Докато гигантите заимстват идеи от медийни компании и се опитват да задържат позициите си на пазара, нови нишови приложения излизат от сенките и бързо набират популярност.

За нов етап в развитието на социалните мрежи и каква ще бъде комуникацията в мрежата след 10 години – в преразказа на рецензията от The Generalist.

Както е казал философът Хенри Дейвид Торо, „Цената на нещо е количеството живот, което сме готови да обменим за него“.

От тази гледна точка социалните мрежи са един от най-скъпите продукти в света. През последните 2 десетилетия потребителите са прекарали невероятно много време в платформи като Facebook*, Instagram*, Twitter, Snap и TikTok, което им позволява да печелят от реклами. Въпреки това, гигантите започват да показват признаци на упадък, воден от несигурни бизнес модели, силна конкуренция, политически натиск и управленски хаос .

Изведнъж целта да се победят пазарните лидери вече не изглежда невъзможна.

Проекти като BeReal, Poparazzi, Mastodon, Post News и много други обещават да ни помогнат да използваме по-добре нашия най-ценен ресурс: времето. Те се позиционират като алтернативи на противоречията и хаоса на старите платформи. 

 

Докато тези компании са само в етап на растеж – инвеститорите все още не са оценили техния успех или неуспех по отношение на приходите. С течение на времето обаче те ще трябва да направят някои отстъпки, прибягвайки до реклама или алтернативни методи за монетизация.

Вероятно ще трябва да харчим пари за по-добри начини да управляваме времето си.

Нека да оценим най-обещаващите стартиращи фирми в тази област и техните тактики, както и как секторът може да се промени през следващите години, особено предвид развитието на AI, VR и AR.

4 стратегии, които социалните медии използват в момента

Социалните медии, които са в сянката на гигантите, търсят партньори сред малките играчи. Просто надникнете в магазина за приложения на вашия смартфон и ще намерите цяла екосистема от малки приложения, които се основават на традиционни случаи на употреба и експериментират с нови.

Помислете за най-интересните стратегии, които използват:

  • заложете на близки приятели;
  • се противопоставят на етични или политически възгледи;
  • надхвърлят рекламата;
  • потърсете нов успешен случай на употреба.

TikTok би било по-правилно да се нарече медийна компания, отколкото социална мрежа: платформата предлага на потребителя атрактивно съдържание, без да се опитва да получи информация за неговите приятели. С настъпването на популярността му, конкурентите започнаха да вземат пример от него и да стартират подобни функции , за да задържат вниманието.

Ако си представите социалните мрежи като спектър от чисто социални до медийни платформи, Facebook*, Instagram*, YouTube и Snapchat се доближават до втория полюс.

Освободеното място е заето от стартиращи компании като BeReal, Poparazzi, Locket, Gas, Slay и други. Вместо да монополизират вниманието ни, те по-скоро се опитват да осигурят по-добри начини да поддържаме връзка с приятели.

BeReal, Poparazzi и Locker са мрежи за споделяне на снимки, които налагат ограничения върху съдържанието, което публикуват.

  • BeReal може да публикува само една снимка в определен час от деня.
  • Потребителите на Locket изпращат изображение директно към джаджа на началния екран на приятел.
  • Poparazzi ви позволява да публикувате снимки само на приятели, но не и на свои.

Нито едно от приложенията не ви позволява да използвате филтри или по друг начин да подобрявате съдържанието. Целта не е съвършенството, а искреността.

Въпреки че и трите приложения са само в началото на едно пътуване, те представляват авангарда на едно ново движение.

BeReal има приблизително 73,5 милиона активни потребители месечно и беше оценен на около 600 милиона долара в октомврийския кръг от серия B.

Locket има най-малко 20 милиона изтегляния и $12,5 милиона инвестиции. Миналото лято стартъпът затвори своя кръг от Серия А с кръг от $10 милиона от Сам Алтман.

Poparazzi все още не е толкова успешен, но вече привлече вниманието на рисковите капиталисти. „Имаме около 8 милиона изтегляния и 100 милиона публикувани снимки“, казва изпълнителният директор на стартъп Алекс Ма. През 2021 г. компанията беше домакин на кръг от Серия А на стойност 15 милиона долара, воден от Benchmark, който преди това подкрепяше Instagram* и Snap. Съобщава се, че приложението е получило оценка от 135 милиона долара.

Приложението Gas, наскоро придобито от Discord, използва различен подход за постигане на подобна цел. Той кани потребителите да участват в анкети – на кого се възхищават тайно, кой трябва да бъде DJ на партита и чия усмивка се разтапя. Стартъпът стартира в края на 2022 г. и бързо привлече тийнейджърска аудитория.

На европейския пазар Slay предлага подобни функции. Други примери за „приложения за комплименти“ са Sendit, NGL и nocapp.

Въпреки факта, че играят с различни механики, те имат един общ факт – те работят само за социалната графика. Те не се опитват да изградят медийна машина, а остават мрежи за близки приятели.

Замъглена снимка на група приятели на открито

Снимка в текст: Unsplash

Втората ключова стратегия за новите играчи е да залагат на етиката. Почти всяка стартираща компания за социални медии се представя като алтернатива на гигантите, които крадат вниманието. И докато някои правят това, като не рекламират, други обръщат внимание на моралните пропуски или политическите пристрастия.

Най-очевидният пример е историята на Twitter. Може би в дългосрочен план закупуването на социална платформа от Илон Мъск ще донесе плодове, но досега полемиката около новия изпълнителен директор дава предимство на алтернативни проекти. Съобщава се, че повече от 2 милиона потребители на Twitter са преминали към платформата Mastodon, а Post News е получила инвестиция от a16z.

И въпреки че тези сайтове (и техните аналози) са вариации на приложението със синя птица, основното им предимство в очите на потребителите е, че не е Twitter.

Платформи като Gab, Truth Social и Parler използват подобна линия на разсъждение. Ако Mastodon и Post се позиционират като либерални платформи, това трио представлява десния край на спектъра. За тях Twitter е левичарски цензуриран продукт. Така и двете групи предлагат на потребителите пространство за свобода на словото, което се разбира по напълно различни начини.

Ще успеят ли да запазят влияние? Възможно е, но в по-малък мащаб.

Вече се вижда, че сме в собствените си социални “балони”, но засега са контактни. Туитовете на един запален теоретик на конспирацията могат да бъдат видени дори от тези, които не споделят възгледите му. Тенденцията на фрагментация продължава и е вероятно потребителите да предпочетат една голяма платформа пред няколко, всяка със собствен поглед върху света.

Един от големите въпроси относно новата вълна от социални медии е как те ще правят пари. Тъй като потребителите стават по-наясно с рекламните модели, стартиращите компании започнаха да експериментират с други бизнес модели.

Добър пример е Газът. Приложението стартира миналото лято и според съобщенията е генерирало 7 милиона долара приходи чрез абонаменти, „божествен режим“, който позволява на потребителите да видят кой е гласувал за тях в различни анкети.

Платформата за стрийминг на живо Yubo, с 40 милиона потребители, също стартира продукт, базиран на абонамент, който ръководството очаква да генерира $20 милиона приходи през 2023 г.

Момиче с камера, предаване на живо в социалните медии

Снимка в текст: Unsplash

В сравнение с гигантите това са доста скромни числа. Но това показва, че социалните мрежи могат да печелят не само от реклама.

Вероятно плащанията и абонаментите в приложението са още по-подходящи за социалните мрежи. Традиционно те се отказват от монетизация при стартирането, за да не пречат на растежа, но понякога това помага да се направи проектът по-устойчив и потенциално да генерира милиони долари приходи.

Но възможностите не се ограничават до това. Както показва опитът на TikTok, социалните медии могат да служат като врата към електронната търговия. Пример за проект с подобен потенциал е платформата Teleport за публикуване на модни видеа, които могат да бъдат закупени онлайн.

Алекс Ма посочва, че марката Poparazzi също може да бъде монетизирана. Според него, ако продуктът е достатъчно популярен, той ще може да печели пари от концерти, музикални фестивали и маркови стоки.

Той обаче признава, че това няма да помогне да печелите толкова, колкото Meta*. Въпреки това, твърди той, това повдига морален въпрос: „Трябва ли изобщо да съществува компания за трилиони долари?“

Крайната стратегия за нови социални медии е да се затвърди новият случай на употреба. Те стават пионери в обещаващи, но непроверени категории.

Един от най-ярките примери за това е Clubhouse . Социалната аудио платформа забеляза промяна в потребителското поведение:

  1. експлозия на интерес към аудио съдържание,
  2. появата на пазара на AirPods,
  3. затваряне.

Въпреки че Clubhouse не успя да улови растеж в началото, той се превърна в добър пример за бъдещите социални мрежи.

Аудиото е само една от многото възможности. През последните години се появиха много проекти в пресечната точка на криптовалутите и социалните медии, като Decentraland , Farcaster, Context, DSCVR, Geneva, Revel, t2 и много други.

Те предлагат нова функционалност и инфраструктура, популяризират блокчейн взаимодействия (NFT и покупки на токени), превръщат създателите на съдържание в активи за търговия (социални токени) или приемат децентрализирана архитектура за улесняване на създаването и защита срещу цензура.

Разбира се, популярността на криптовалутата не гарантира успеха на тези проекти. Но поне са добре позиционирани в сравнение с web2 алтернативите.

3 нови вълнови тенденции

Писателят Артър К. Кларк описва научната фантастика като “бягство към реалността”. Според него, за разлика от други форми на изкуството, избраният от него жанр се занимава с “реални проблеми, произхода на човека, нашето бъдеще”.

Нека предприемем подобно пътуване: погледнете в бъдещето не за да се разсейваме, а за да разберем. Въз основа на познанията ни за структурата и мотивите на социалните медии, какво ще ни донесат следващите 10 години? Какви тенденции можем да идентифицираме и екстраполираме?

Струва си да обърнете внимание на следните три тенденции:

  • стремеж към по-наситени формати;
  • отказ от използване на реклама;
  • растеж на синтетично приятелство.

Рекс Уудбъри, автор на пощенски списък за Digital Native и партньор в Index Ventures, подчертава ключова тенденция в тази област: „преминаването към по-богати медийни формати“. Някога текстът беше заменен от снимки, а те бяха заменени от видеоклипове.

Какво се случва след видеото?

„Очевидната следваща стъпка изглежда са завладяващи светове“, казва Уудбъри, посочвайки Minecraft и Roblox като модели за бъдещи преживявания. Въпреки че това може да се случи и в браузъра, с течение на времето те могат да се превърнат в пълноценни VR или AR екосистеми.

Алекс Ма от Poparazzi също вярва, че световете на игрите имат потенциала да предвидят тази посока.

„В момента Fortnight е най-социалното изживяване, което можете да имате онлайн“, казва той.

Значи в бъдеще социалните платформи ще приличат повече на Roblox или Fortnight, отколкото на Facebook*? Това е мнението на основателя на Facebook * Марк Зукърбърг. Snap също залага на AR.

Вероятно социалните мрежи ще се развиват по този начин и стратегията на гигантите ще се окаже правилна. Но резултатът от тяхната инвестиция във VR и AR ще зависи от това как и кога потапящите светове навлязат в мейнстрийма.

„В краткосрочен план съм по-скоро скептик“, казва Ма за метавселената, „но в дългосрочен план, мисля, че светът се движи в тази посока.“

Поглъщащите медии могат да служат като вдъхновение не само по отношение на технологията, но и като бизнес модел. Платформи като Roblox вече демонстрираха силата на икономиката в играта. Вместо да показва реклами, сайтът прави пари от аксесоари за аватари, функции в играта и други специални изживявания. За да получите достъп до тях, трябва да закупите специална валута – robux.

Едно от предимствата на тази система е, че Roblox по същество получава безлихвен заем от потребителите: те купуват robux, който често харчат след известно време. Всъщност това е много странна необанка, използваща фантастична валута (друг пример за такива „тайни необанки“ е Starbucks).

 

Лесно е да си представим как такава механика може да се използва в социално приложение. Увеличете видимостта на вашия профил, променете облика на вашия профил, отключете информация, купете реални или цифрови стоки са само някои от опциите. Приложения като Gas и Yubo вече използват подобни възможности.

Също така е често срещано в индустрията за запознанства, като функции като тези вече генерират стотици милиони долари приходи за Tinder и Bumble.

Изкуственият интелект е факторът, който обещава най-голямата промяна в социалните медии. Не е нужно много въображение, за да си представим възможностите на генеративния AI по отношение на съдържанието. ChatGPT може да обработва туитове, а DALL-E може да създава по-добре изглеждащи изображения от повечето потребители на Instagram*. И скоро ще овладее видеото.

AI може не само да промени съдържанието, което публикуваме, но и да ни спести нуждата от социални медии. Имаме нужда от тези платформи, за да ни поддържат свързани. Хората жадуват да се чувстват част от голяма група. Засега тази нужда може да бъде задоволена само чрез взаимодействие с други хора. Но скоро това може да се промени.

Момиче във футуристичен костюм и очила за виртуална реалност

Снимка в текст: KDdesignphoto /Shutterstock

Изкуственият интелект вече е достатъчно напреднал, за да е възможно поддържането на съзнателна връзка с него . Романтичните чатботове като Replika не просто прекарват времето. Това са изкуствени партньори, към които хората искрено се привързват.

И докато това поведение остава нишово, то се вписва в класическата фраза на Уилям Гибсън: „Бъдещето вече е тук – просто е неравномерно разпределено“. С напредването на технологиите все повече и повече хора ще търсят връзки с изкуствени приятели и партньори.

Ще се обърнем ли към платформи за организиране на такива взаимоотношения? Може би. В известен смисъл това изглежда като логична посока за еволюцията на динамиката на социалните медии. Има възможност някой ден да се окажем сами, заобиколени от стотици хиляди изкуствени приятели, в частна версия на Шоуто на Труман, където други герои ще бъдат изиграни от AI.

Също така, изкуственият интелект е полезен за създаване на нови социални преживявания. Създателите на бъдещи платформи ще могат да ги съживят при стартирането им, като добавят милиарди изкуствени индивидуалности, които да взаимодействат с човешки потребители.

Можем ли да намерим по-добри алтернативи? Новото поколение социални медии трябва да извърви дълъг път, преди да се превърне в успешен бизнес. Но те предлагат нови възможности, които може да имат стойност.