През 1932 г. Walt Disney Studios издава първия цветен анимационен филм „Цветя и дървета“, отбелязвайки нова ера в анимацията. През 1995 г. излиза „Играта на играчките на Pixar“, първият компютърен анимационен филм.

Френският стартъп Animaj също иска да направи революция в анимационните филми – този път с помощта на AI.

Animaj стартира през 2022 г. Стартъпът има амбициозна цел: използване на изкуствен интелект за увеличаване на скоростта и обема на производството на анимационно съдържание за деца.

Основателят Sixtus de Vaupland твърди, че бързото производство на съдържание и разпространението му в цифрови платформи ще създаде нова вълна от детски филмови франчайзи, като тези на Pixar и Disney .

„Искаме да създадем същите големи детски франчайзи като тези, които познаваме през последните 10 години – Pokemon, Peppa Pig, PAW Patrol, Cars, Frozen и така нататък“, казва той.

Анимация с AI

Анимационен филм като „Играта на играчките 3“, с приблизителен общ бюджет от 200 милиона долара, струва около 2 милиона долара на минута за производство. Според де Воплан причината е липсата на мащабируемост на „сцената на анимация“.

Държейки лъжица за кафе, той обяснява: „За да покажа тази лъжица в движение, имам нужда от аниматор, който да изобрази всяко движение на ръката ми с около 25 кадъра в секунда. Това означава, че ще създава 2-5 секунди анимация на ден.”

Две години след стартирането си Animaj работи върху три франчайза: френски детски певчески канал HeyKids, немско образователно шоу Kidibli и испански комедиен сериал Pocoyo. И трите франчайза съществуваха преди това и бяха закупени от стартъпа.

Animaj създаде генератор на текстова анимация, като взе AI модели с отворен код и ги преобучи върху съдържанието на тези предавания. Стартъпът в момента работи върху свой модел, който ще анимира сторибордове.

„Опитваме се да изградим това, което Дисни създаде преди 100 години“, казва де Воплан.

Според основателя, Animaj позволява на аниматорите да създават 30 секунди филм на ден и планира да увеличи това до 500 секунди на ден в рамките на три години.

De Vaupland добавя, че компанията „не се занимава“ с творческата сцена, където се създават сценарии и разкази. Тя придобива интелектуалната собственост на предавания, които смята за добри кандидати за франчайз развитие и изгражда творчески екип около всяко от тях.

След като закупи популярния в испаноговорящите страни сериал Pocoyo, компанията нае и неговия създател Гилермо Гарсия Карси. Има пет сезона на Pocoyo от 2005 г. насам и de Vaupland планира да създаде още четири в рамките на четири години.

Според основателя Animaj предлага на креативните професионалисти възможността да реализират идеите си 10 пъти по-бързо, отколкото в традиционно студио.

Първи успехи

И трите марки имат 150 милиона абонати в YouTube и генерират 15 милиарда гледания годишно, според de Vauplan. За сравнение, най-популярният детски канал в САЩ, Cocomelon, има 177 милиона абонати в YouTube и почти 185 милиарда гледания.

Миналата година Animaj набра 100 милиона евро в дълг и собствен капитал, кръг, воден от Left Lane . През 2023 г. годишните приходи на стартъпа нараснаха с 470% спрямо миналата година и надхвърлиха 10 милиона евро.

Всички услуги и фирми свързани с преместване  на една карта

Според de Vauplan компанията вече е печеливша, с EBITDA (печалба преди лихви, данъци, обезценка и амортизация) от „няколко милиона евро“. Основателят очаква годишните приходи да достигнат 100-150 милиона евро през следващите три години.

Това е само началото. „Все още сме далеч от това да бъдем глобален франчайз“, казва той. „PAW Patrol прави 2 милиарда долара годишно само от лицензирани продукти.“

„Но има реална възможност да се създаде играч, който да доминира на пазара през следващите 100 години“, добавя той.

Акцент върху YouTube

De Vauplan има три малки деца и вижда от първа ръка как се променя потребителското им поведение. „Когато бях дете, гледах анимационни филми по телевизията в събота сутрин“, казва той. — Тази традиция вече не съществува. Дори нямам телевизор.”

Според проучване на Qustodio, YouTube се превърна в най-популярното онлайн приложение за видео сред децата през 2023 г. , следвано от Netflix, Disney+ и Amazon Prime. Средно YouTube се използва по 70 минути на ден.

„За да създадете следващия Мики Маус или Играта на играчките, трябва да сте в YouTube, защото там са децата“, казва де Ваупланд.

YouTube представлява две трети от приходите на Animaj. Според de Vauplan това позволява на стартъпа да диктува условията си при популяризиране на съдържание в телевизионни и стрийминг платформи, които обикновено договарят изключителни права за излъчване на шоуто.

„Обикновено пазарът произвежда за телевизия, след това за Netflix и след това поставя старо, използвано съдържание в YouTube“, казва де Ваупланд. “Ние правим обратното.”

„Дигиталните платформи финансират нашето присъствие на първокласни платформи като Netflix и Amazon Prime. Вместо да присъстваме на една платформа, ние присъстваме на повече от 100“, добавя той.

Бъдещи планове

Animaj работи в сектор, който е анти-AI. Холивудски писатели и актьори стачкуваха близо четири месеца миналата година, за да поискат ограничения върху технологията.

„Това е деликатна тема“, казва де Вопланд. „Но AI е тук, независимо дали ни харесва или не. Трябва да се адаптираме, а не да строим укрепления, които така или иначе няма да издържат.

Основателят планира да продължи да расте и да постигне “ефект на маховика” като този на Disney, където всички бизнес единици около даден франчайз, от стоки и музика до комикси и тематични паркове, се подсилват взаимно.

Това изисква увеличаване на зрителската аудитория, популяризиране на съдържание на повече платформи, придобиване на повече интелектуална собственост и разработване на по-добри AI модели. „Това изисква много инвестиции, така че направихме много набиране на средства и тези набирания на средства ще стават все по-големи“, казва де Воплан. Той не каза дали компанията планира да набере отново финансиране.

De Vauplan също така отказва да потвърди дали е имало предложения за закупуване на стартъпа от традиционни студиа като Disney и Pixar. „Ние не създадохме компания с намерението да я продадем две години по-късно“, казва той. „Трябва да създадем нещо по-мощно.“

„Степента на промяна е подобна на тази, когато преминахме от неми филми към радиостанции. Така че има интерес от тези традиционни играчи, но ние искаме сами да създадем глобален лидер“, добавя той.