„Дигиталното подмладяване“ с помощта на AI е популярна процедура в Холивуд. Благодарение на нея във филмите все по-често виждаме по-млади версии на известни (и вече остарели) актьори. Как това се отразява на по-младото поколение актьори и индустрията като цяло? И защо не винаги е най-добрата идея да избереш известна личност и да я подмладиш? Отговорите са в анализа на The Guardian.
„Това е истинското ми лице на тази възраст“, обясни Форд в интервю за Късното шоу със Стивън Колбърт. Той е пресъздаден с помощта на AI програма и много кадри на актьора, собственост на филмовото студио Lucasfilm, отговорно за заснемането на франчайза.
Форд, който откри тайната на вечната младост, се пошегува: „Това виждам, когато се погледна в огледалото“.
Други представители на индустрията също правят дигитален фейслифт. Така във филма на Робърт Земекис Тук („Тук“) ще се появят по-млади версии на Том Ханкс, Робин Райт и други актьори. Това е възможно благодарение на инструмент от Metaphysic, който според разработчика е в състояние фотореалистично и във висока резолюция да променя и подмладява лицата на актьорите.
Чатботът ChatGPT заплашва да промени начина, по който подхождаме към журналистиката, писането на реч и дори писането в училище. На свой ред AI може да трансформира дигиталното подмладяване от процес, който изисква месеци работа от висококвалифицирани художници, в просто занимание за свободното време.
„Ние сме в голяма революция“, казва ръководителят на визуалните ефекти Olkun Tan, сравнявайки развитието на AI с изобретяването на атомната енергия. Според него влиянието на технологията е подценено: сега изглежда като „играчка“, но в бъдеще ще промени сериозно икономическата структура, тъй като нейните възможности в много отношения надвишават човешките.
Досега дигиталното подмладяване имаше смесени резултати. Ето само няколко примера:
- Странният случай с Бенджамин Бътън – Брад Пит
- Карибски пирати: Мъртвите не разказват приказки – Джони Деп
- Трон: Наследство – Джеф Бриджис
- Капитан Америка: Гражданска война – Робърт Дауни Джуниър
- Човекът-ант-мен – Майкъл Дъглас
- „Пазителите на галактиката. Част 2 – Кърт Ръсел;
- Близнаци – Уил Смит
- Франчайз Междузвездни войни – Кари Фишър и Марк Хамил.
Едно от най-впечатляващите изпълнения е Капитан Марвел от 2019 г., в който Самюел Л. Джаксън не само се подмлади с около 25 години, но и се появи в целия филм, а не само в епизодична роля.
За да постигнат реализъм, художниците внимателно сравняват сегашния външен вид на Джаксън с това как изглеждаше в техните филми от средата на 90-те години. Те взеха предвид всички тънкости: как кожата ще виси на лицето на актьора и как светлината трябва да пада върху бузите му.
Смесени реакции
Някои смятат, че е по-добре да подмладите Харисън Форд, отколкото да наемете друг актьор за една от емблематичните му роли. Например много фенове не харесаха това във филма „Хан Соло: Междузвездни войни. Истории“ вместо Форд, младият Хан Соло е изигран от Алдън Еренрайх.
Уил Смит в Близнаци. Снимка в текст: Paramount Pictures
Политическият активист Дрексел Хърд, работил в Холивуд, смята, че съвременната публика иска да види същия актьор. „Защото мозъкът ни автоматично започва да мисли: „Това е друг човек. Какъв е този актьор? Ще бъде ли този актьор по-добър от този, който гледаме в момента?“, казва Хърд.
Не всички обаче мислят така. Според Тан това създава „култура на рециклиране“: актьорите се превръщат в марка като Мики Маус, която може да се монетизира безкрайно.
Тан добавя, че създателите на франчайза лесно биха могли да си представят следващото поколение на Индиана Джоунс. „Ако същите идоли се появят на екрана, как ще се отрази това на нашето общество? той казва. „Изглежда, че сме заседнали в миналото и не искаме да гледаме в бъдещето.
Резултатът не винаги е успешен. Например във филма на Мартин Скорсезе „Ирландецът“ от 2019 г. Ал Пачино (79 години по това време), както и Робърт де Ниро и Джо Пеши (76 години) бяха подмладени с четири десетилетия. В същото време се появи ефектът на „зловещата долина“: картината не изглежда достатъчно реалистична и на места е страховита.
Сцена от филма Ирландецът. Снимка в текст: Netflix, Allstar
Носителят на наградата „Еми“ художник за визуални ефекти Джо Павло казва, че Скорсезе е трябвало да се обърне към него. „Бих казал, че е невъзможно да се направи това с Робърт де Ниро и Джо Пеши – те са твърде известни и всички ги познават“, твърди той. „Ако искате да направите това, изберете непознати актьори и ги състарете.“
Павло допълва, че издава и поведението на актьорите: „Робърт де Ниро се движи като 70-годишен старец. Старецът не се движи като младия. Той не върви по същия начин. Неговият начин е различен.“
Въпреки това, Ирландецът, може би, трябваше току-що да бъде финализиран. Един от феновете създаде негова версия deepfake, базирана на кадрите от филма, по който работи студиото Industrial Light & Magic. Коментаторите в YouTube похвалиха работата и изразиха готовност да платят за цял филм в този формат.
„Технологиите стават все по-добри“, казва Павло, който сам автоматизира скучните задачи с помощта на AI. Въпреки несъвършенствата си, казва той, тези инструменти се подобряват многократно всеки път, когато ги използва.
Въздействието на AI върху обществото
Трябва ли да се страхуваме от необратимите последици от разпространението на deepfakes? Павло отбелязва, че базираните на AI програми не само ги създават с висока точност, но и ги откриват.
„ИИ технологията е едновременно болест и лекарство“, казва Павло.
Тан обаче се съмнява в това. Всичко заради способността на AI да кара хората да правят на екрана това, което никога не са правили. Проблемът, казва той, е, че обществеността ще повярва на тези видеоклипове и deepfakes ще нанесе реални щети на репутацията.
Технологията повдига етични въпроси и държавните регулатори изпитват трудности да се справят с нейното развитие. Въпреки това в ръцете на добронамерени хора подобни проблеми не възникват, според един представител на индустрията за визуални ефекти, който пожела да остане анонимен. „От десетилетия правим това на ръка с грим и CGI и това може да бъде ефективен елемент от разказването на истории“, пише той.
Въпреки това, според анонимен източник, проблемът възниква, когато подобни инструменти станат широко достъпни, включително за по-малко съвестни потребители, и обществото все още не разбира как да се справи с него.
Той цитира дълбоко фалшиви порно видеоклипове на знаменитости като пример. „Способността на обикновения човек да разпознава фалшификати винаги изостава с години от нивото на технологиите и те са узрели за разпространение на дезинформация“, добавя той.
Ами ако е невъзможно да се доверим на това, което виждаме и чуваме? Как да повярвам, че известна личност не е казала нещо ужасно? И как да държите хората отговорни, ако могат да се преструват, че е фалшиво? Тепърва предстои да намерим отговори на тези въпроси.